creativehub har en process i fyra steg där varje teamdeltagare gör en kort reflektiv test efter varje steg. Utmaningen som används är ett faktiskt behov i samhället eller från en branch. Det blir en dynamisk process där styrkeprofilerna växer fram samtidigt som spännande idéer och koncept formas.
BehovBehovet fångas från användarens perspektiv. Segmentering ger fokus på insikter om brukargrupp eller kund i olika sitationer.
Scenario används för att skapa en trovärdig marknadssituation i framtiden. Det är ju då lösningen på behovet ska fungera! |
IdéIdé-generering med ett antal övningar som skapar många spår till nya lösningar.
Associationer och nya tvär-kopplingar driver idéerna utanför det vanliga spåren. De otroliga idéerna att blir ofta grunden för något unikt. |
PrototypIdéerna testas och många idéer ska sållas bort. Målvariabler ska sättas tidigt i processen så att det blir möjligt att värdera. De bästa idéerna utvecklas till koncept. Koncept vägs mot varandra och några få vinnare blir kvar.
|
KommunikationKoncepteten behöver förmedlas så att andra kan förstå och bli inspirerade att stödja och bygga vidare. Story-telling används för att göra behov och möjligheter levande.
|